سطوح ایده آل قند خون برای جلوگیری از سکته مغزی مکرر و حملات قلبی

29سپتامبر 2021- هنگامی­که صحبت از جلوگیری از سکته مغزی افراد مبتلا به دیابت می شود همواره کنترل قند خون محور مهم توصیه ها بوده است. اما یک مطالعه جدید بر روی افراد مبتلا به دیابت که دچار یک سکته مغزی شده اند، نشان می دهد که ممکن است یک محدوده ی هدف ایده آل برای قند خون بمنظور کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های عروقی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی بعدی ، وجود داشته باشد. این پژوهش بصورت آنلاین در شماره ی سپتامبر 2021 مجله پزشکیNeurology® ، مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شده است.

دکتر Moon-Ku Han، نویسنده ی این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه ملی سئول در کره، گفت: ما می دانیم که ابتلا به دیابت با افزایش خطر اولین سکته مغزی همراه است، اما نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که محدوده ی مطلوبی برای سطح هموگلوبین A1C وجود دارد که ممکن است خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر مشکلات عروقی را به حداقل برساند و آن محدوده 6.8 تا 7.0 درصد است.

در این مطالعه 18،567 فرد مبتلا به دیابت با میانگین سنی 70 سال شرکت کردند. همه شرکت کنندگان به دلیل سکته مغزی ایسکمیک- که در اثر لخته شدن خون در مغز ایجاد می شود-، در بیمارستان بستری شده بودند. پس از پذیرش، محققان آزمایش هموگلوبین A1C را برای تعیین سطح متوسط ​​قند خون این افراد طی دو تا سه ماه گذشته؛ درخواست کردند. این آزمایش درصد پروتئین های هموگلوبین موجود در خون را که با قند پوشیده شده اند، اندازه گیری می کند. سطح زیر 5.7 درصد طبیعی تلقی می شود. 6.5 درصد یا بالاتر به طور کلی نشان دهنده ی دیابت است. در این مطالعه میانگین A1C شرکت کنندگان 7.5 درصد بود.

سپس محققان به مدت یک سال این افراد را دنبال کردند تا دریابند که آیا بین سطوحA1C ، با خطر سکته مغزی دیگر، یا یک حمله قلبی یا مرگ به این دلایل یا علل عروقی دیگر ارتباطی وجود دارد یا خیر.

از بین همه شرکت کنندگان، 1437 نفر، یا حدود 8 درصد ، در یک سال پس از شروع مطالعه دچار حمله قلبی شده یا بر اثر بیماری عروقی جان خود را از دست دادند، و 954 نفر ، یا 5 درصد ، سکته مغزی دیگری داشتند.

این مطالعه نشان داد افرادی که در بیمارستان با سطح A1C بالاتر از محدوده 6.8 تا 7.0 درصد بستری شده اند، در معرض خطر ابتلا به یک رویداد عروقی دیگر مانند حمله قلبی و همچنین سکته مغزی هستند.

پس از تعدیل فاکتورهایی مانند سن و جنس، محققان دریافتند که خطر یک حمله قلبی یا بیماریهای عروقی مشابه برای افرادی با A1C، بالای 7.0 درصد در هنگام بستری در بیمارستان در مقایسه با افرادی با A1C، زیر 6.5 درصد، 27 درصد بیشتر است. خطر بروز یک سكته مغزی دیگر، هنگامی که سطح A1C، در زمان بستری در بیمارستان بالای 7.0 درصد باشد، در مقایسه با A1C، زیر 6.5 درصد، 28 درصد بیشتر بود.

دکتر Han، گفت: یافته های ما اهمیت مراقبت دقیق قند خون را در صورت دیابت و سکته مغزی نشان می دهد.

محدودیت مطالعه ی اخیر این بود که میزان قند خون افراد فقط در ابتدای مطالعه اندازه گیری شد و هیچ گزارشی از میزان قند خون افراد در طول دوره ی پیگیری در دسترس نبود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210929160134.htm